Generalforsamling 2024
Referat af ordinær generalforsamling
Mandag den 23. september kl. 19.13 i klubhuset.
Dagsorden i henhold til vedtægterne:
1. Valg af dirigent
Per Pedersen er valgt. Per startede med at konstatere at generalforsamlingen er lovlig indvarslet jf.
vedtægterne, senest 14 dage før.
2. Beretninger
Hovedformandens beretning v. Bent Hjortebjerg
Hovedbestyrelsen: Jeg skal som hovedformand aflægge beretningen fra hovedbestyrelsen. Det er
den sidste jeg skal holde i OB & IK regi.
Holdene:
Jeg vil holde mig fra at fortælle så meget om de enkelte hold. Det gør de enkelte formænd. Jeg vil
blot konstatere, at vi har fået færre medlemmer, når vi ser på de tal, som løbende bliver
indberettet til Dansk Idrætsforbund. Det skyldes primært, at der er ryddet op i vores
medlemskartotek, men også, at vi har mistet hele dame seniorafdelingen.
Økonomi:
I hovedbestyrelsen har vi haft stor fokus på vores økonomi. Sidste år havde vi et meget stort
underskud. Så i år skulle vi have balance mellem indtægter og udgifter. Det er næsten lykkes. Når
vi alligevel ender med et underskud, så skyldes det primært, at vi som klub laver afskrivninger på
vores værdier – det skal vi selvfølgelig også gøre.
Jeg vil ikke gå i detaljer med regnskabet. Det vil Anders gøre.
Jeg vil dog hæfte mig ved 2 ting. Det er vores kiosk, som er gået fra et underskud på ca. 31.000 kr.
til et overskud på ca. 130.000 kr. Vi har været nødt til at regulere priserne. Det har båret frugt.
Samtidig skal der også lyde en stor tak til Lotte for indsatsen i det forløbne år.
Det er også glædeligt, at Motion & Velvære igen begynder at give et pænt overskud til OHK og OB
& IK. ca 100.000 kr. til os hver– vi har desuden fået eftergivet den gæld på ca. 160.000 kr.
I det kommende år skal vi fortsat have et vågent øje på budgettet og budgetopfølg-ninger.
En stor tak til ungdoms- og seniorafdelingen for at bruge mindre end, der var budgetteret med.
Sponsorer, herunder erhvervsklubben:
Indtil i år har vi har svært ved at finde medlemmer til et sponsorudvalg. Det er lykkes i år. Her har
primært Bente Domino, som formand, Max Frederiksen, Leif Lind Madsen og jeg selv arbejdet med
at finde sponsorer og lave arrangementer. Søren E og Anders har også haft en aktie med.
Arbejdet med sponsordelen er nu samlet både for erhvervsklubben og de øvrige sponsorater.
Erhvervsklubben er vokset fra 13 medlemmer til nu 17 medlemmer.
Der er tegnet nye samarbejdsaftaler/sponsorater. Der er kommet nye bandereklamer.
Der er kommet gang i arrangementerne. Der har været arrangementer som: Musik i den fynske
landsby, Odense sommerrevy, besøg på Energy Park, Odense til en kamp med OB.
Virksomhedsbesøg hos en af vores sponsorer: Alex Andersen. Vin og gin arrangement til en 1.
holds kamp. Oplæg ved Patrick Banggård til en hjemmekamp. Der er måske noget, som jeg har
glemt.
Nu får sponsorerne noget for deres samarbejde med os.
Så stor tak til udvalget, hvor Bente trækker det største læs som koordinator.
Aktivitetsudvalget:
Som tradition er, så har vi stillet ca. 20 personer til alle OB´s hjemmekampe på Nature Energy Park.
Det er i det store og hele gået godt med at finde frivillige. Det er en vigtig indtægt for os. Heldigvis
er vi fortsat med den samme aftale med OB, selvom de nu er rykket en række ned. Vi deltager
med frivillige ved DBUFyns Fodbold Award. Desværre har der været væsentlig færre deltagere og
derved færre indtægter. Det er sidste år for kontrakten mellem Nordfyns Kommune, Albani og
DBU Fyn. Så må vi se om, der bliver en fortsættelse.
Vi har afviklet 2 Øens Hold Cup stævner. Et i november 2023 og et i marts 2024 – og for endnu et i
november måned.
Mit store ønske er, at der bliver nedsat et egentlig aktivitetsudvalg på linje med det, som nu er i
forhold til sponsorer. Vi skal tænke nye tanker og få sat nye skibe i søen med indtægtsgivende
arrangementer. Som det er nu, er eneste medlem Valther Løgstrup, som drosler ned fra årets
udgang.
Tak til Bente og hele holdet bag Øens Hold Cup stævnerne. Også en stor tak til Valther og
medhjælperne ved OB´s hjemmekampe og vores spillere, som hjælper til ved fodbold Award.
Motion & Velvære:
Sæsonen 2023-2024 er den første hele sæson med en ny ledelse. Drift og resultater er ved at være
på vej til tiden inden corona. Det gælder både på antal hold og medlemmer. Som tidligere nævnt
er overskuddet i alt på 197.000 kr. mod ca. 46.000 kr. året før. Her i starten af september måned
er der ca. 1000 medlemmer. Ca 20 som dyrker esport.
Leasing aftalen på maskinerne er færdig. Om ca. et par år skal laves nye leasing aftaler. Uden
betaling til leasing giver bedre økonomi. En del bliver sparet op til udbetaling på en ny
leasingaftale.
En stor tak til Bettina og hendes stab i Motion & Velvære samt bestyrelsen og frivillige. Tak til
Freddy Larsen, som er OB & IK’s repræsentant i Motion & Velvære.
Frivillig arbejdskraft i klubben:
Jeg vil igen udtrykke mine bekymringer i forhold til frivillige i klubben.
Det gælder på stort set alle plan. Vi mangler nye bestyrelsesmedlemmer. Der er pt 1 person +
spiller repræsentanter i seniorudvalget. Ungdomsafdelingen mangler trænere. Det har betydet, at
der ikke er hold til de 3-6 årige. Der er problemer med
at få dommere. Vi mangler mennesker, som vil være med til at finde nye indtægtsgivende
arrangementer og få dem gennemført. Vi har en arbejdshold, som holder vores anlæg og
bygninger i orden. Flere er over 80 år. Yngste er snart 73 år.
Vi er omkring 80 frivillig i OB & IK. Vi må bare konstatere, at det ikke er nok. Vi skal være flere
frivillige, hvis vi fortsat skal drive klubben, som den ser ud i dag.
Tak til ansatte og frivillige: Til sidst en tak til alle de frivillige, som hjælper i klubben.
Tusind tak til Lotte, Tommy, Shane og Frank, som ansatte.
Mange tak til vores mange trænere i såvel senior- som ungdomsafdelingen. Tak til holdlederne.
Tak til Rene Vestergaard, som tager sig af vores hjemmeside og klubbens facebook.
Tak til Valther og Carlo for opkridtning af vores baner.
Tak til vores sponsorer for den økonomiske støtte. Uden støtte fra vores sponsorer var der ingen
klub.
Tak til Bente for at holde styr på kampafvikling og dommere.
Mange tak til arbejdsholdet af pensionister, som sørger for at klubhuset og udenoms arealerne ser
pæne og velholdte ud.
Tak til forældre og andre, som ydet en stor eller lille indsats.
Tak til bestyrelserne og udvalgene for jeres indsats, også en tak til medlemmerne i
Hovedbestyrelsen for et godt samarbejde. Der er sikkert nogen, som ikke er nævnt også tak til
dem.
Ingen spørgsmål til beretningen, derfor godkendt.
Ungdomsafdelingens beretning v. Brian Simonsen
BERETNING FOR UNGDOMS AFD 2023/2024
Det sportslige:
Vi er primo september 179 medlemmer i ungdommen. Det er lidt mindre end ved sidste års
beretning (196). Men dertil skal det siges, at vi har 12 spiller fra årgang 2007 og 2008, som allerede
er rykket op og spiller senior, da det ikke har været muligt at samle et helt hold. Antallet af piger
har nu stabiliseret sig, da vores hold tilbud er det samme som sidste år, men det begynder så småt
at kræve at vi starter et nyt hold op nede fra igen.
Så vores ungdomshold klarer sig godt, og de unge U16-U17-U18 spillere er begyndt at byde sig
godt til som trænere, hvor de på flere årgange hjælper til som assistenter. Der bliver også flere og
flere forældre trænere på vores årgange, og de gør det fantastisk, men er der en årgang, hvor der
ikke er en skjult fodboldtræner, er det meget svært at finde trænere. Det er desværre det samme
billede, der tegner sig i mange andre klubber, som meget gerne snart må vende. Så hvis nogen
hører om en, der godt kunne tænke sig at være træner, så må I endelige sige til, så hjælper vi dem
det sidste stykke.
Dommer
I ungdomsrækkerne, ved 8 personer og op efter, er det klubberne som selv skal sætte dommer på
til deres kampe. Men her har vi i Otterup gjort noget ekstra ud af at skabe gode oplevelser og
derfor kæmper Bente Domino, hver uge med at skaffe dommere, ikke kun til ovennævnte kampe,
men også til alle vores 3 og 5 personers stævner, hvor vi sætter en ære i at skaffe dommere, og
derfor også give vores dommere et flot beløb for at hjælpe os, men der er mindre og mindre som
melder sig til den opgave. Så en stor bøn herfra, hvis alle vil hjælpe med skaffe nogle dommere.
Afholdte DBU aktiviteter:
Fodboldskolen blev afholdt i uge 31 (2024) med Frank Mortensen som skoleleder og Rene
Leth som trænerleder for 10 trænere, alle fra klubben. Vi havde deltagelse af 76 spillere.
Det er igen lidt mindre end sidste år, men det er stadig et flot fremmøde. I samarbejde
med Lotte havde vi igen tilbudt en frokost ordning, hvor der var en tilslutning på hele 98%
af alle spillerne, som igen i år kørte lige efter planen, takket være Lotte og hendes
hjælpere.
Andre aktiviteter:
Odense stadion har været i gang, hvor vi hver gang har stillet med 6-8 personer, men det har og er
meget svært at finde hjælpere til denne aktivitet, så forslag til hvordan vi får hjælpere til stadion
modtages meget gerne. Der skal lyde en stor tak igen i år til de forældre og trænere der har været
supergode til at skaffe sponsorer til kamptøj og træningsdragter. Det er af meget stor betydning
for klub og spillere, så tak for det.
Ungdomsudvalget:
I det forgangne år har ungdomsudvalget bestået af, Rene Leth, René Vestergård og Morten
Bækstrup, samt undertegnede, som ungdomsformand,
Og her efter sommerferien består udvalget af følgende personer, med tilknyttede hovedopgaver
• Rene Leth som ungdomsformand
• René Vestergaard, hjemmeside og facebook.
• Morten Bækstrup som konsulent rolle for de mindste årgange.
• Brian Simonsen som konsulent rolle for de største årgange.
• Jeanette Bækstrup, som frivillighedskoordinator
Dette er de overordnede roller, men der er mange flere opgaver som skal løses i ungdom, så
derfor har vi fået tilkoblet Mathias Bondesen
Afslutning:
Vi skal fortsat fastholde de spillere, vi har og gøre det bedste for at udvikle spillerne. Vi skal
opfordre vores trænere at deltage på kurser, for at styrke dem i deres træner gerning og det
styrker vores klub. Det gør, at vi forhåbentlig står stærkt, når spillere vælger klub. Jeg syntes vi skal
være stolte at af vi i ungdommen på alle årgange har trænere, som har deltaget i DBU kurser.
Tak til trænere, dommere, forældre for den indsats I har ydet.
Tak til hovedbestyrelsen for samarbejdet.
Tak til Ungdomsudvalget for samarbejdet.
Tak til dem der gør en kæmpe indsat for at klubben er som den er, der bliver ydet en kæmpe
indsat, og det er altid med et godt humør.
Ingen spørgsmål til beretningen, derfor godkendt.
Seniorafdelingens beretning v. Thomas Hansen
Førsteholdet sluttede sidste sæson på en 4. plads. Op til denne sæson er 3 mand stoppet og det er
Benjamin, Kim som er rykket til TPI og det er Søren som holder pause. De har tilsammen over 500
kampe på 1. holdet, så det er en del erfaring, som er væk.
Vi er ikke kommet så godt fra start i denne sæson med kun 1 sejr og 1 uafgjort.
2. holdet rykkede op i Serie 2 til denne sæson. De har fået ny træner, da Nicolaj har fået
nyt job og ikke kunne få tid til et trænerjob ved siden af. KP er rykket op fra hold 3, og de har fået
en blandet start på sæsonen, men tror på at de nok skal blive i serie 2.
3. holdet i Serie 4 har også fået nye trænere i Lasse og Mikkel, som er nogle Otterup
drenge, som er vendt tilbage efter en tur til Odense. Der er også kommet flere spillere til, så de er
nu mellem 15 – 20 til hver træning.
Dame senior holdet måtte vi desværre trække lige før sæsonstart, da der kun var 8-9 spillere
tilbage, selvom vi prøvede at få et samarbejde med Skamby op at stå. Men desværre var der kun
et par stykker interesserede i dette. U14 piger har vi mange af i øjeblikket og vi håber at kunne
fastholde dem, så de kan blive fremtidens dame seniorhold. De trænes af Barney, som var med
omkring dameholdet.
Oldboys har vi ikke i denne sæson, men der arbejdes på at lavet et 7 mandshold i 2025.
Superveteranerne blev fynsmestre for 2. gang i træk, men der bliver desværre ikke en 3. gang, da
vi har trukket holdet en gang. Men vi kan alligevel blive nr. 1 med en sejr over Korup i morgen.
Guldholdet har 2 kampe tilbage og slutter ca. midt i rækken.
Ingen spørgsmål til beretningen, derfor godkendt.
3. Hovedkassereren fremlægger det reviderede regnskab til godkendelse – v. Anders Nielsen
Anders fortalte om blandt andet den oprydning, der har været i kontingentet, flere stod med skyldigt
kontingent trods det, at de ikke længere var i klubben. Ligeledes var der flere, som ikke var blevet
opkrævet kontingent i foråret, og de får derfor et højere kontingent i efteråret. Dette er der heldigvis
taget godt imod.
Kiosken har vendt et minus til plus. Lotte er knivskarp på at få registreret det, som hentes i
kiosken, og at det bliver skrevet på regning. En rigtig flot indsats af Lotte.
Anders gennemgik regnskabet og redegjorde for lånet fra Motion og Velvære, afskrivning på
materiel, og at det ikke er uden betydning, at vi får de kommunale tilskud. Vi har måtte erkende,
at det koster en del ekstra, at vi har fået flere m². Hvis vi vil undersøge, hvor vi kan energi
optimere, så skal vi selv betale, dette dækker kommunen ikke.
4. Indkomne forslag
Forslag til §4 og §5 blev vedtaget
§4. LEDELSE
KLUBBENS LEDELSE VARETAGES AF:
A) Generalforsamlingen
B) Hovedbestyrelsen
C) Stående udvalg
D) Hovedformand og kasserer er tegningsberettigede for klubben.
STÅENDE UDVALG:
A) Ungdomsfodboldudvalg
B) Seniorfodboldudvalg
C) Otterup Motionscenter
D) Aktivitetsudvalg
E) Forretningsudvalg
F) PR-udvalg
Ændringsforslag:
• A) Ungdomsudvalg
• B) Seniorudvalg
• C) Motion og velvære
• D) Aktivitetsudvalg
• E) Forretningsudvalg slettes
• Nyt punkt E ændring af PR-udvalg til Sponsorudvalg
Vedtages ændringsforslaget, så konsekvens rettes der i følgende paragraffer:
§8. UDVALGENES UDTAGELSE
§9. OTTERUP MOTIONSCENTER – Motion & Velvære
§11. PR-UDVALG
§12. UDVALGENES KOMPETENCE
§13. UDELUKKELSE
§14. KLAGER
§15. MIDLER
§16. ÆRESMEDLEMMER
§17. OPLØSNING
Ændring til §5 afsnit 2.
Samtlige medlemmer - aktive og passive - der har betalt kontingent forinden generalforsamlingen
og er fyldt 18 år har tale- og stemmeret på generalforsamlingen. Forældre eller værge til et gyldigt
medlem under 18 år har møde- og taleret.
Ændringsforslag:
Samtlige medlemmer - aktive og passive - der har betalt kontingent forinden generalforsamlingen
og er fyldt 18 år har tale- og stemmeret på generalforsamlingen. Forældre eller værge til et gyldigt
medlem under 18 år kan få tale og stemmeret på deres barns vegne.
5. Valg i henhold til paragraf 61
Valg af formand for 1 år: Afgår Bent Hjortebjerg
Bent Hjortebjerg blev valgt for 1 år.
Valg af kasserer for 2 år: Anders Nielsen – modtager genvalg
Anders Nielsen blev valgt for 1 år.
Valg af næstformand: Afgår Frank Andersen – modtager genvalg
Frank Andersen blev genvalgt.
Valg af sekretær for 1 år: Afgår Emilie Degn – modtager ikke genvalg
Bente Domino blev valgt
Valg af revisor: 2 år: Freddy Larsen – modtager genvalg
Freddy Larsen blev genvalgt
Valg af revisorsuppleant for 1 år: Derek Finnegan
Derek Finnegan blev genvalgt
6. Eventuelt
Frivillighedspokalen blev uddelt til Carsten Banke
Denne pokal gives til en person, som har ydet en stor frivillig indsats for OB & IK
Årets frivillig har i flere år været med omkring klubbens førstehold, hvor han har hjulpet til med et
stort smil på læberne og godt humør.
Arbejdsopgaverne har været meget varieret. Som holdleder har han hjulpet til ved træning og
kampe. Ved kampe er bilen fyldt opl med spillernes udstyr, som er blevet fragtet rundt på hele
Fyn.
Når vi havde brug for en speaker, så var det ikke et problem, så tog man bare denne
arbejdsopgave med stort gå på mod, og til tider med en skarp kommentar til kampens dommer
igennem højtaleranlægget.
Kampprogrammer er blevet fremstillet og printet. Heller ikke det var for meget for årets frivillige.
Du har været med i vores seniorudvalg.
Vi håber at årets frivillige, som lige nu holder en pause, kommer tilbage og bliver en del af holdet
igen.
Årets frivillig er Carsten Banke.
Chr. Nielsens Mindepokal blev uddelt til Anders Nielsen
Chr. Nielsens mindepokal, som er klubbens ældste og fornemste pokal, gives til en person, som har
ydet en ekstraordinær indsats for klubben.
Anders Nielsen
I år giver vi pokalen til en person, som har ydet en stor indsats over en længere periode. Den gives
for ca. 10 års medlemskab af hovedbestyrelsen, som klubbens kasserer. Det er Anders Nielsen.
Anders har været garant for, at vi i OB & IK har haft en sund økonomi. Klubbens kasserer er den
vigtigste post i en bestyrelse.
Langt de fleste år har vi har overskud – det kniber lidt i øjeblikket med overskuddet, men der er
balance i økonomien. Vi har kunnet spare op, så vi har kunnet bruge 400-500.000 kr. i forbindelse
med vores klubhusbyggeri.
Der har altid været orden i den økonomiske del. Alt bliver betalt, der er styr på
budgetopfølgningerne og kontingentopkrævningerne. Du har fået kørt ind, så
kontingentopkrævningerne klares automatisk via bankoverførsler.
Du har hele tiden overblik over, hvad der kommer, så husker os andre på, hvad vi skal have styr på.
Du er et flittigt menneske. De første mails jeg får fra dig er mellem kl. 06.00 – 07.00. Du klarer
sammen med Gitte vores økonomi, passer job og klarer 2-3 ugentlige træningen og en kamp.
Du har været væk fra kassererposter i lidt mere end 1 år. Her så vi, hvad det betød, at du ikke var
kasserer. Efterfølgende var der meget, der skulle rettes op. Det er sket. Du har brugt rigtig mange
timer. Der var bla. en såkaldt ”Puma”-konto, som skulle rettes op. Det blev klaret i et samarbejde
med Brian.
Du er ikke bange for at tage andre opgaver i klubben. Du har i en periode været med i oktober
festen, du var med til bl.a. at lægge fliser i ved klubhus-byggeriet.
Du har heldigvis sagt ja til at tage endnu et år som kasserer.
Du skal have mange tak for din indsats – og er helt fortjent modtager af Chr. Nielsens Mindepokal.