Julehilsen fra Antwerpen

20. december 2021 kl. 15:00

Ophavsret: Denne tekst kan ikke deles eller bruges på andre medier, kun på OB&Ik´s Facebook og hjemmeside.

Julehilsen fra Antwerpen

Så er der gået 6 måneder siden jeg startede som assistent for Brian Priske i Royal Antwerpen FC, en tid som har været noget af en rutsjebanebanetur når man kigger på vores resultater. Vi har perioder hvor vi spiller rigtig godt og vinder kampene men også mindre præstationer som desværre ikke er nok i en belgisk række hvor alle kan slå alle.

Vores Europa League eventyr med modstanderne Frankfurt, Fenerbache og Olympiakos har givet os hård på brystet og kunne have været fortsat hvis kampene kun havde varet 85 minutter, vi smed point i 3 af de 6 kampen i de absolut døende minutter. Havde vi været stærkere som hold i disse afgørende minutter kunne vi have taget 4 point yderligere hvilket samlet havde givet os en andenplads i gruppen og videre arrangement til forårets kampe. Sådan skulle det ikke være, men kampene viste os, at vi har et højt niveau mod dygtige modstandere.

Pokalen blev det desværre en fuser for os, idet vi tabte 1-2 til Westerlo som er det absolutte tophold i den anden bedste række og en sikker oprykker til sommer. Her havde vi sat næsen op efter noget mere.

I turneringen ligger vi pt. nr. 4, men det er tæt i toppen, hvor hold som Brugge og Anderlecht har fået mere stabilitet i deres spil og resultater. Herudover bliver oprykkerne fra Union ved med at imponere. Deres to angribere Undav og Vanzeir har til sammen lavet 27 mål og 17 assister i 19 kampe, hvilket er imponerende. Vores resultater er desværre lidt svingende, seneste dummede vi os hjemme mod Standard Liege, hvor vi trods en mand i undertal hele anden halvleg førte 2-1 i det 85” minut, men to dumme boldtab resulterede i et 2-3 nederlag. Inden kampen 16/12 hjemme mod Eupen står vi noteret for 10 sejre, 3 uafgjorte og 5 nederlag, lidt sjovt er det, at vi har gjort det rigtig godt mod de andre tophold, men desværre har tabt point til hold længere nede i tabellen. Det er for os et tegn på, at det tager tid at spille et hold sammen, idet vi I vores store trup har op imod 20 nye spillere. Kvaliteten er der, men vi søger stadig lidt efter den optimale sammensætning til kampene.

I de første 6 måneder har der til tider været pres på os trænere, mere fra pressen end fra klubben, men det er ikke nogen hemmelighed at klubben har ambitioner og sejre er det eneste der tæller, vi er dog kyniske i den måde vi gør tingene på og arbejder ud fra det vi tror på, og vi ved det lønner sig på den lange bane. Vi har 25 spillere som på papiret bør starte i hver kamp, så der ligger et stort arbejde i at holde alle til ilden, specielt i perioder hvor man måske ikke lige er starter, her kommer spillernes egoer virkelig til udtryk. Den nuværende generation har svært ved at forstå ordet TEAM, det handler mere om MIG.

Samarbejdet i trænergruppen er i top, vi får masser af ansvar og vores meninger og ideer bliver bragt i spil, så det er et fantastisk sted at være. Vi bruger ca. 8-10 timer om dagen på fodbolden i klubben, men det stopper sjældent her, for så er der kampanalyser og kampe på tv om aftenen, som vi også skal følge med i og forberede til næste dag. En enkelt fridag hver 14. dag bliver det dog til udover landsholdspauserne, hvor vi har et break på 4 dage, hvor jeg tre gange har været hjemme på besøg i Otterup. Fridagene i Belgien bruges på besøg hos belgiske venner eller på tøjvask og rengøring af lejlighed. På trænerkontoret er der super god stemning og vi har fået introduceret den danske humor, så der bliver lavet en masse sjov og ballade imellem det seriøse arbejde, det gør hverdagen lidt lettere. Jeg har den fordel at jeg kan snakke med på alle sprogene der tales på kontoret, så mine tidligere 14 år i Belgien har ikke været forgæves. Der bliver heldigvis også tid til at besøge vores professionelle fitness og luksuriøse wellness område, så der er ingen undskyldning for ikke at holde sig i form.

Familien har været rigtig søde til at besøge mig i efteråret, så perioderne med savn hjem til Otterup har været korte, men det er stadig svært når man som mig elsker sin familie og har et barnebarn på 1 ½ år rendende rundt i huset i Danmark, for slet ikke at tale om lille Mulle. Der skal til tider sluges nogle kameler når man sidder 900 km væk alene i en lejlighed i Niel og det er buldrende mørkt i alle ens fritimer. Det er bagsiden af medaljen og den medalje bliver til tider vendt og drejet, det er helt naturligt.

Min kontrakt løber frem til sommeren 2023, men resultaterne er mere afgørende end længden af min kontrakt og i fodbolden går ting stærkt, vi bliver vurderet fra kamp til kamp så vi mærker dagligt presset fra alle sider, men det er en del af gamet og det synes vi kun er fedt.

Julen bliver fejret i Belgien sammen med Gitte, Simone og den danske trænerstab idet vi spiller kamp den 26/12, herefter står den på juleferie i Danmark indtil den 3/1 hvor vi starter ud med træningslejr under varmere himmelstrøg.

Jeg følger naturligvis OB&IK meget tæt, for det er en klub der ligger mig meget nært, og jeg ønsker jer alle en fantastisk jul og et fantastik 2022.

Vi ses på fodboldbanen.

Anders